Säsongspremiär – Bassholmen och Käringön

Strålande sol men bitande kallt. Redan på fredag kom vi upp till Henån och kunde återse Elvine efter vintervilan.

Efter att ha lastat på alla saker som man behöver ha med sig så kastade vi loss. Strax norr om Henån hissade vi segel och tänkte att vi skulle segla genom Koljöfjorden, men vinden visade sig vara mycket mer motvind än vad vi tänkt oss så vi revade och gick för motor. Den fortsatta färden gick genom de snirkliga strömmarna till Bassholmen. Där var det bara en båt vid bryggan när vi kom, men redan inom en timme kom det 4 båtar till så det var nästan fullt längs med.

På morgonen blev det en liten promenad på ön innan färden gick vidare. Denna gång var siktet inställt på Käringön. Från Gullholmen kunde vi segla vidare söderut på en jättefin bog. När vi kom fram var där inte särskilt många gästande båtar utan vi fick ledigt plats längs med en av de inre flytbryggorna i yttre hamnen. I den inre hamnen var det dock tyvärr fullt med diverse flytetyg runt kajerna.

Egentligen hade vi tänkt att grilla till middagen men det var lite bistert kallt i vinden och samtidigt kunde vi inte motstå att slinka in på Petterssons som visade sig ha öppet. Så då fick det bli både eftermiddagsdrink och middag där.

Dagen därpå gick vi för att lägga Elvine på sin ordinarie plats i Ellös. Där var vi långt ifrån först utan minst en handfull av de som har sin plats där var sjösatta och klara.

En reaktion på ”Säsongspremiär – Bassholmen och Käringön

1. Angi 19 april, 2020 / 20:41

Känns väl ändå gott att vara igång, trots lite kallt. Det är ju tidigt på säsongen ändock 😊⛵

Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )